Tentang Russia, Negara Yang Besar

Kebiasaannya kita sentiasa dengan berita tentang Amerika Syarikat (US) dalam pelbagai aspek. Jarang kita mendengar cerita tentang satu lagi negara yang mempunyai kuasa veto. Bagaimana fenomena seumpama itu berlaku. Dalam penjelajahan ke angkasa, Russia dan US sentiasa bersaing. Namun persaingan seumpama itu tidaklah menjadi bahan bualan dalam akhbar atau mana-mana sumber yang hebat berbanding gosip dan isu semasa lain.



Hari ini sambil menonton CNN, terdapat dokumentasi/laporan ringkas berkaitan sebuah kapal pemecah ais, Yamal. Dilaporkan Yamal adalah kapal pemecah ais yang terbesar di dunia buat masa sekarang.



Ibu negara Russia, Moscow kedudukan 55°45′N 37°37′E dan merupakan negara terbesar dengan keluasan 17,075,400 km² dengan jumlah penduduk seramai 142,905,200 ketiga terbesar di dunia. Fakta serta nombor menunjukkan besarnya sesebuah negara itu.

Selain daripada negara yang besar, Russia mempunyai kapal terbang kargo yang terbesar, Antonov-225 dikendalikan oleh syarikat Antonov Airlines. Mula melakukan penerbangan pada 21 December 1988. Sehingga tahun ini, kapal tersebut sudah 23 tahun.


The An-225 at the 38th Paris International Air and Space Show in 1989
Maximum speed: 850 km/h (460 knots, 530 mph)


Info: Tiada penerbangan terus ke Moscow sama ada dengan MAS atau Air Asia.

1 comment:

  1. rusia negara berpenduduk islam dengan bilangan seramai hampir penduduk 1 malaysia.

    malaysia patut mempunyai closer relation to russia,

    oh ya moscow: adakah ia berasal dr kata mosque? = masjid?
    dikabarkan dlm jejak rasul tv3, moscow dibuka penduduk awal muslim. masa tu x wujud lg nama n negara russia, ttp russia mengambil kota moscow yg sudah beratus2 tahun peradaban mrk sbg ibu negara besar nya....

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen yang diberikan..:)