~Isu Pembakaran Al-Quran (TERKINI)



Cabaran Allah s.w.t kepada Kaum Musyirikin Mengenai al-Quran:
Surah al-Baqarah, ayat 23 (2:23) - Dan jika kamu (tetap) dalam keraguan tentang al-Quran yang Kami wahyukan kepada hamba Kami (Muhammad), buatlah* satu surah (sahaja) yang seumpama al-Quran itu dan ajaklah penolong-penolongmu selain Allah, jika kamu orang yang benar.

Surah al-Baqarah, ayat 24 (2:24) - Maka jika kamu tidak dapat membuat(nya) dan pasti kamu tidak akan membuat(nya), peliharalah dirimu dari neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu yang disediakan untuk orang kafir.

*Ayat ini merupakan cabaran bagi orang yang meragui kebenaran al-Quran. Sesungguhnya al-Quran tidak dapat ditiru walaupun dengan mengerahkan semua ahli sastera dan bahasa kerana ia merupakan kalam Ilahi dan mukjizat Nabi Muhammad s.a.w.

Kenyataan dari Sumber CNN:
Burning the Muslim holy book "was hateful, it was intolerant and it was extremely disrespectful and again, we condemn it in the strongest manner possible," said Gen. David Petraeus, who heads the U.S.-led international forces in Afghanistan.

U.S. Ambassador Karl Eikenberry said in a statement that Americans respect the Quran "and all religious texts and deplore any action that shows disrespect to any religious faith."

NATO Ambassador Mark Sedwill of Great Britain, meanwhile, called the burning of a Quran by a small Florida church "an act of disrespect to the Muslim faith and to all peoples of faith. It does not represent the views of the peoples or governments of the alliance."

Kita dikejutkan dengan tindakan beberapa paderi di U.S yang telah membuat tindakan membakar al-Quran. Tindakan ini telah dikepalai oleh Terry Jones.

Daripada kenyataan CNN di atas, terdapat beberapa pemimpin yang telah menyelar tindakan membakar al-Quran ini. Tindakan seumpama ini melanggar toleransi dan tidak menghormati suatu agama. Ibarat memasukkan minyak ke dalam bara api, yang boleh menimbulkan kemarahan umat Islam seluruh dunia.

Kandahar, Afghanistan: Sekurang-kurangnya 9 terbunuh dan 73 cedera dalam demonstrasi memprotes tindakan membakar al-Quran tersebut.

Marilah kita sama-sama berdoa agar Allah s.w.t memberi petunjuk buat mereka tentang kebesaranNya dan melindungi kita daripada azab/bala yang amat pedih. Insya-Allah.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen yang diberikan..:)