TV3: Red Cliff I Memang Best !!!

Semalam TV3 telah menyiarkan satu cerita Cina yang amat menarik, Red Cliff I. Kesannya aku terus cari link download Red Cliff II. Mana boleh tahan nak tunggu. Mari aku copykan info tentang cerita yang menarik itu.

Info:
Red Cliff adalah filem perang epik China berdasarkan Battle Red Cliffs (208-209 Masihi) dan acara-acara semasa akhir Dinasti Han dan dengan serta-merta sebelum tempoh Tiga Kerajaan di China purba. Filem ini diarahkan oleh John Woo, dan bintang-bintang Tony Leung, Takeshi Kaneshiro, Zhang Fengyi, Chang Chen, Hu Jun, Lin Chi-ling dan Zhao Wei.

Dalam Asia, Red Cliff telah dikeluarkan dalam dua bahagian, yang berjumlah lebih daripada empat jam panjang. Bahagian pertama telah dikeluarkan pada bulan Julai 2008 dan kedua pada Januari 2009.Di luar Asia, satu filem 2 ½ jam dibebaskan pada tahun 2009, walaupun versi dua-bahagian kemudiannya dibebaskan dengan DVD dan Blu-ray dalam Kingdom.With Kingdom bajet dianggarkan AS $ 80 juta, Red Cliff Asia paling mahal dibiayai filem untuk setakat ini. Bahagian pertama filem grossed AS $ 124 juta di Asia dan memecahkan rekod box office yang sebelum ini dipegang oleh Titanic di tanah besar China.

Part 1
Pada musim panas 208, semasa zaman Dinasti Han, tentera imperialis yang dipimpin oleh Canselor Cao Cao memulakan kempen untuk menghapuskan panglima perang selatan Sun Quan dan Liu Bei dalam nama pemberontak membasmi, dengan kelulusan enggan Maharaja Xian. Pasukan yang kuat Cao Cao pantas menakluk Jing Provinsi dan Pertempuran Changban dinyalakan apabila pasukan berkuda Cao mula menyerang orang awam di atas penghijrahan beramai-ramai yang diketuai oleh Liu Bei. Dalam pertempuran itu, pengikut Liu Bei, termasuk saudara-saudara bersumpah Guan Yu dan Zhang Fei, memberikan paparan hebat kemahiran pertempuran mereka dengan memegang musuh semasa membeli masa untuk orang awam untuk berundur. Pahlawan Zhao Yun melawan berani untuk menyelamatkan keluarga terperangkap Liu Bei, tetapi hanya berjaya menyelamatkan anak bayi Liu.

Selepas pertempuran, penasihat Liu Bei Zhuge Liang memulakan misi diplomatik untuk Jiangdong untuk membentuk satu pakatan antara tuan dan Sun Quan untuk menangani serangan Cao Cao. Ahd Quan pada mulanya di tengah-tengah dilema sama ada untuk menyerahkan atau menentang, tetapi keputusannya untuk menentang Cao Cao mengeras selepas pujukan pandai Zhuge Liang dan memburu harimau berikutnya dengan Zhou Yu wizurai beliau dan adik Sun Shangxiang. Sementara itu, komander tentera laut Cai Mao dan Zhang Yun Jing Provinsi ikrar taat setia kepada Cao Cao dan diterima mesra oleh Cao, yang meletakkan mereka dalam perintah tentera laut.

Selepas pembentukan terburu-buru perikatan, kuasa-kuasa Liu Bei dan Sun Quan panggilan untuk mesyuarat untuk merangka pelan untuk menentang tentera Cao Cao, iaitu kawasan yang pesat maju ke arah Cliff Merah dari kedua-dua tanah dan air. Peperangan bermula dengan Ahd Shangxiang mengetuai unit askar berkuda ringan untuk menarik berkuat kuasa barisan hadapan Cao Cao ke Lapan Pembentukan sekutu 'trigram. Berkuat kuasa barisan hadapan ditewaskan oleh sekutu tetapi Cao Cao menunjukkan tiada kekecewaan dan hasil untuk memimpin tentera utama ke tebing Sungai secara langsung bertentangan dengan kem utama sekutu ', di mana mereka membuat kem. Sementara sekutu membuang satu jamuan untuk meraikan kemenangan mereka, Zhuge Liang memikirkan rancangan untuk menghantar Ahd Shangxiang untuk menyusup masuk ke kem Cao Cao dan menjalankan misi pengintipan.

Kedua-dua mengekalkan hubungan dengan menghantar pesanan melalui burung merpati. Filem ini berakhir dengan Zhou Yu menyalakan perang miniaturized di atas peta berdasarkan pembentukan pertempuran, menandakan rancangan untuk mengalahkan Cao Cao, tentera laut.




Jom tengok Part II...

1 comment:

  1. Do you have a spam problem on this site; I also am
    a blogger, and I was wondering your situation; many of us have created some nice procedures
    and we are looking to swap methods with others,
    please shoot me an email if interested.

    My web blog: how to get followers on instagram

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen yang diberikan..:)